Twoja lokalizacja: Cała Polska [zmień lokalizację]
Kontrast: A A A
Czcionka: A A+ A++
REPORTAŻE

Lucerna siewna

Avatar
Dodano: 2017-02-17 przez: Ziolko

Lucerna siewna Medicago sativa – alfalfa znana jest zjadaczom kiełków, ale mało wiemy o zastosowaniach całej naziemnej części rośliny.

Bogata jest w beta karoten, witaminy B, C, D, E, P i K oraz sole mineralne, takie jak potas, żelazo, wapń, magnez, mangan, krzem i fosfor. Dzięki wysokiej zawartości chlorofilu, lucerna ma także działanie odtruwające i zapobiega nowotworom układu trawienia. Z powodzeniem może być stosowana w zaburzeniach przewodu pokarmowego – wzdęciach, wrzodach, braku apetytu. Dzięki swym właściwościom alkalizującym, które zawdzięcza obecności węglanu magnezu, stosowana jest w leczeniu wrzodów trawiennych.


Lucerna wspomaga wchłanianie i przyswajanie węglowodanów, białka, wapnia, żelaza i innych pierwiastków śladowych. Działa szczególnie korzystnie na osoby w starszym wieku, wzmacnia system immunologiczny, spowalnia proces starzenia się, zwiększa siłę życiową, wydolność fizyczną, zapewnia lepszy sen. Wspomaga leczenie ostrego i przewlekłego zapalenia pęcherza moczowego lub prostaty, zmniejsza też bóle reumatyczne i wspomaga laktację (wydzielanie mleka).

Udowodniono, że dzięki spożywaniu preparatów z lucerny, wzrasta ilość hemoglobiny we krwi.
Ponieważ lucerna zawiera duże dawki witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dłuższa kuracja może spowodować ich kumulację. Dlatego po 2-3 miesiącach należy zrobić przerwę. Osoby zażywające leki zmniejszające krzepliwość krwi (tzw. antykoagulanty) nie powinny bez konsultacji z lekarzem stosować preparatów lucerny – ze względu na dużą zawartość witaminy K. Bardzo ważną grupą ciał czynnych, zawartych w korzeniach lucerny, są saponiny triterpenowe. Są to głównie glikozydy kwasu medikagenowego, zanowego, sojasapogenolu E oraz bajogeniny. Posiadają one bardzo silne właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybicze.

Regularne przyjmowanie ekstraktu z lucerny przyczyniło się do podniesienia ogólnego stanu zdrowia u osób cierpiących na grypę, zapalenie migdałków, cukrzycę, artretyzm, bronchit, zapalenie płuc, alergię, astmę, gruźlicę. W wyciągu z lucerny są obecne także fityniany, czyli sole kwasu fitynowego (w niewielkich ilościach, poniżej 0,2 g fitynianów w 1 kg) Składniki mineralne, tj. wapń, żelazo, magnez, cynk czy miedź, związane w kompleksy z kwasem fitynowym stają się trudnodostępne dla organizmu, tym samym powoduje to znaczne ich straty. W przypadku preparatów z lucerny, niski poziom fitynianów w porównaniu do innych produktów spożywczych nie stanowi zagrożenia.

Kiełki lucerny jako źródło witamin

Nasiona lucerny są wykorzystywane od 1500 lat w medycynie chińskiej i indyjskiej. Obecnie w społeczeństwie Zachodu coraz popularniejsze staje się spożywanie jej kiełków. Zawierają witaminy A (51 IU/33g),C (2,7 mg/33g), B1, B2, B3, B5, B6, B9, K (ok. 10 mcg/33g). Tak niewielka ilość da aż 13% dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Żelazo w 33 gramach kiełków to 0,3 mg (2% dziennego zapotrzebowania wg diety 2000 kalorii). Taka porcja kiełków w podobnym stopniu spełnia zapotrzebowanie organizmu na magnez, fosfor, cynk, miedź, mangan. 1,3grama w 33 gramach kiełków to łatwo przyswajalne białko. Kwasy tłuszczowe omega 3  to 57.8 mg i kwasy tłuszczowe omega 6 to 77.2 mg w 33 gramach.

 

Komentarze
Jeśli chcesz dodać komentarz lub zobaczyć inne komentarze, musisz się zalogować.